Einrichtungen

Zuletzt publiziert

  • Monografie

    Poesie zur Selbstbehauptung und Anfechtung 

    Hesse, Meret
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2017
    Ausgehend von der Darlegung der dreifachen Diskriminierung der Dalit Frauen in der indischen Gesellschaft, durch Gender, Kaste und Klasse, wird in dieser Arbeit das Handlungsvermögen von Dalit Dichterinnen betrachtet. Dafür werden fünf Gedichte von den Dalit Dichterinnen Meena Kandasamy, Challapalli Swaroopa Rani, Viljay Kumari und Darisi Sasi Nirmala mit dem Konzept des Alternativen Memory betrachtet und analysiert, inwiefern sich in den Gedichten das Handlungsvermögen von Dalit Frauen zeigt.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    A ‘Sense of Recognition’ 

    Guccini, Federica
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2017
    Working with several anthropological theories of migration, identification and language, this paper aims to shed light on negotiations of Chinese naming practices in transcultural social spaces. Many Chinese youths studying abroad acquire international names in addition to their Chinese birth names that they use in different situations. The author argues that name choices are deliberate decisions, tied to a great amount of self-awareness and agency, as well as identification processes and positionalities in social space. Moreover, ‘Chineseness’ plays an important role even in the adoption of Chinese-international names, as inherently Chinese naming practices often contribute to the name choice. The research results show that names will be used contingently in different social spaces, and most often with the goal to create a ‘sense of recognition’ – the wish for an identity, or a multiplicity of identities, to be visible through the name.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Die vietnamesische Diaspora in Berlin 

    Müller, Max
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2017
    Aufbauend auf einem Theorieteil zu Diaspora- und Identitätsdiskursen, sowie der Darstellung der vietnamesischen Migrationsgeschichte nach Deutschland, wird in dieser Arbeit das Zugehörigkeitsgefühl einer kleinen Gruppe von jungen Berlinern dargestellt. Alle Gesprächs- und Forschungspartner dieser Studie einte, dass ihre Eltern als sogenannte Vertrags arbeiter in der Mitte der 1980er Jahre aus Vietnam in die DDR oder in andere benachbarte Ostblock-Staaten kamen. Kurz nach dem Fall der Mauer wurde der Großteil der späteren Interviewpartner geboren, zu einer Zeit der aufenthaltsrechtlichen Unsicherheit ihrer Eltern, der offenen Diskriminierung vietnamesischer Menschen in den neuen Bundes ländern, aber auch inmitten des langsamen Beheimatungsprozesses ihrer Eltern in Deutschland. Als Kinder vietnamesischer Eltern wuchsen sie in der wiedervereinigten Bundes republik fortan zwischen zwei verschiedenen kulturellen, moralischen und gesell- schaftlichen Systemen auf. Eigene Aussagen bezüglich ihrer transnationalen Kind heit, dem Aufwachsens in Deutschland und ihrem Gefühl der Mehrfachzugehörigkeit schließen diese Arbeit.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Keep(ing) it in the family? Intergenerational care relationships in a contemporary Japanese village 

    Braunwalder, Rhea
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2017
    Based on 9 weeks of research on the island of Sado I unite the concepts of care, generation and the life course to examine how people observe care responsibilities in the context of depopulation and migration associated with rural Japan. I concentrate on the care of children, care of parents and care of the deceased and assert that care, understood as a socially recognized right which people have in certain life phases, is exchanged in a long term intergenerational contract. Care duties can strengthen intergenerational relationships, and can lead to frustration and the feeling of having no choice, especially amongst eldest sons who are traditionally seen as care-takers of the family. For younger generations, I observe an increased flexibility in care duties, where the contract as such seems unlikely to dissolve. The thesis is on a different level a reminder of the relevance of villages as anthropological field sites.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Vortrag

    Jaguar und Wildschwein, eine Fabel für Menschen oder: Der Aufstieg des Jaguars zum Himmel, ein Karriereleitfaden für Wissenschaftler 

    Münzel, Mark
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2017
    Der sog. „Indianische Perspektivismus“ (Perspectivismo Ameríndio) stellt einen Versuch dar, europäische Philosophie, nicht zuletzt die Machtphantasien eines faschistoid verstandenen Nietzsche, südamerikanischen Schamanen anzulasten. Das erzähle ich in Form einer Tierparabel, die den Stil südamerikanischer indianischer Tierparabeln nachahmt, dabei aber den Schematismus des Strukturalismus und des Perspektivismus karikiert.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Marriage, modernity and “manner”: a Burmese-Buddhist woman’s agency in contemporary Yangon, Myanmar 

    Fennessy, Matthew
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2016
    Despite a resurgence of academic interest in Myanmar since the "opening" in 2011, little research exists on the growing urban middle-class, and even less on women. This paper is an ethnographic portrait of Chan Chan, a "modern", unmarried 33-year-old middle-class Burmese-Buddhist woman living in contemporary Yangon. I examine how she conceives of agency, and produces herself as an agent. I then analyse how she seeks to carve out agentive spaces for herself while performing "appropriate" femininity from typically subordinate positions. To do this, I examine her practice in pursuit of her projects: in relation to me, to her parents, in her desire to marry, in her imaginations of a husband, and in her pursuit of a better rebirth. Contextualising Chan Chan as a subject in broader societal discourses, this paper throws light on how woman like her do life in contemporary Myanmar, in a time when established discourses on women‘s "high-status" are being increasingly challenged.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Uncertain blessings 

    Witte, Annika
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2016
    In this paper, I argue that even though oil production in Uganda has not yet started, the oil is already relevant in its anticipation. In its “not-yet” state, the oil has gained a discursive presence in politics, media and civil society. I analyse the visions of the future that are created in this oil talk. The government paints a picture of a bright future, in which oil is a blessing to all, while civil society portrays oil as a shadow looming over Uganda. Despite this difference, I show that all the visions refer to the resource curse: Oil can either be a blessing or a curse. I understand the resource curse discourse as a form of risk communication. I propose that for people in the oil regions knowledge of the resource curse as a risk increases existing feelings of uncertainty with regard to the oil. The paper is based on 15 months of fieldwork in Uganda between 2012 and 2015.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Alterssicherung in der Kommune Niederkaufungen 

    Domwirth, Kirsten
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2016
    Ausgehend von der Frage nach einer wachstumsneutralen Sozialen Sicherung im Sinne der Postwachstumsbewegung untersucht die vorliegende Arbeit anhand einer kleinen empirischen Studie die Alterssicherung der Kommune Niederkaufungen. Diese fußt neben dem herkömmlichen Sicherungssystem unserer Gesellschaft auf weiteren sicherheitsstiftenden Elementen wie einer gemeinsamen Ökonomie, kollektivem Arbeiten, verlässlichen Beziehungen, egalitären Strukturen und einer übergeordneten Werteorientierung. Mit Hilfe klassischer wirtschaftsethnologischer Modelle von Gabe, Austausch, Teilen, Reziprozität und Redistribution [nach Mauss und Sahlins] werden vorgefundene Dynamiken der Kommune ethnographisch beschrieben. Dabei stellt sich der Gabentausch als ein Grundprinzip der sozialökologischen Konsensgemeinschaft heraus.Die Alterssicherung sowie das gesamte Ordnungssystem der intentionalen Gemeinschaft beruht auf permanenten und konfliktreichen Aushandlungen, die durch Prozesse des Gebens und Nehmens gestaltet sind.Selbstorganisation auf Basis von Solidarität als ein Grundprinzip der kommunitären Sicherung ist sowohl als Ergänzung eines auf Verträgen basierenden Sicherungssystems diskussionswürdig, als auch als ein Baustein für wachstumsneutrale Gesellschafts- und Sicherungskonzepte.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Gendered Agency 

    Kühn, Johanna
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2016
    Die ausschließlich ‚weiblichen‘ Mitglieder der israelischen Organisation MachsomWatch drücken ihren Protest gegen die israelische Militärpräsenz im Westjordanland u.a. dadurch aus, dass sie Zeugnis über die Vorgänge an den militärischen Kontrollpunkten ablegen. Hierbei stehen sie in der Regel Soldaten oder privatem, ‚männlichem‘ Sicherheitspersonal gegenüber. Auf Basis einer ethnologischen Feldforschung in Israel und an den Militärkontrollpunkten im Westjordanland stellt die Autorin die These auf, dass die gesellschaftsweit geteilten Konstruktionen über die Genderkategorien ‚Frau‘ – assoziiert mit Konsens und ziviler Sphäre – versus ‚Mann‘ – assoziiert mit Gewalt und Militär – die mit Konditionen verbundene Grundlage für ein genderspezifisches Handlungsvermögen (Gendered Agency) darstellen. Die Kategorisierung als ‚weiblich‘ eröffnet und verschließt den MachsomWatch-Frauen hierbei Handlungsmöglichkeiten an den Checkpoints. Die Autorin bestätigt somit einerseits den Tenor sozialwissenschaftlicher Studien über MachsomWatch, dass Gender einen handlungsermöglichenden Einfluss auf die Aktivitäten der Organisation besitzt. Andererseits zeigt sie auf Basis des ethnographischen Materials aber auch die Ambivalenzen und Limitationen des genderspezifischen Handlungsvermögens der MachsomWatch Frauen auf.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Word Wars – Competing Interpretations of the Armed Conflict between the LRA and the NRM Government in Northern Uganda (1986 - 2006) 

    Vorhölter, Julia
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen, 2016
    This working paper analyses how representations of the war between the Lord’s Resistance Army (LRA) and the Ugandan government have evolved and changed over the past decades. I argue that one can discern and compare two more or less coherent discourses: a fairly uncritical and largely pro-government discourse which lays its primary focus on the LRA, its violence and seeming irrationality, and a counter discourse which tries to look beyond the LRA and which is highly critical of the Ugandan government’s involvement in the war. The analysis shows how complex social realities (like wars), are ordered into coherent (but often competing) narratives over time.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    "Die Hybridität der Nation" 

    Scheunemann, Tom
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2016
    Diese Arbeit drängt auf die Analyse der Komplexität nationalistischer Narrative – exemplarisch aufgezeigt am Beispiel der irakischen Kurden – und bedient sich dabei der Konzepte Homi K. Bhabhas, um sowohl unwahrscheinliche Erfolge nationalistischer Konstruktionen, als auch deren inhärente Brüchigkeit zu veranschaulichen. Mit Bhabhas Begriffen der Differenz, Hybridität, Mimikry und des Dritten Raums wird gezeigt, wie die Gleichzeitigkeit dieser Brüchigkeit und der unwahrscheinlichen Stärke nicht zufällig zu beobachten ist, sondern Voraussetzung für die Konstruktion von Identität ist. Anstatt nationalistische Rhetorik durch unhinterfragte Wiederholung zu reifizieren, rücken die Kernfunktionsweisen nationalistischer Narrative in den Fokus. Der Konflikt zwischen irakischem Zentralstaat und kurdischer Autonomieverwaltung wird als ein komplexer Prozess beschrieben, in dem, fern jeder Dialektik, hybride Identitäten in gegenseitiger Abhängigkeit und durch ein komplexes Hin und Her vorläufig stabilisiert werden. Dadurch lässt sich der Konflikt als ein Prozess der Entstehung der konstruierten Nation beschreiben, ohne dabei diese Geschichte als einen Kampf zweier kohärenter (nationaler) Subjekte zu erzählen.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    „Rote Hochzeiten“ 

    Städing, Sophie
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2016
    Das Regime der Khmer Rouge (1975-1979) in Kambodscha führte eine spezielle, staatlich verordnete Heiratspraxis ein. Die aktuell zirkulierenden Diskurse zum Thema Heirat im Khmer Rouge-Regime zeigen meist eine eindimensionale Darstellung der damaligen Heiratspraxis als „Zwangsheiraten“. Die zentrale Frage, der die Arbeit in einer detaillierten Untersuchung unter Einbezug von Sherry Ortners handlungstheoretischem Ansatz zu „Agency“ nachgeht, ist, welches Handlungsvermögen die unterschiedlichen Akteur_innen im Kontext der Khmer Rouge-Heiraten besaßen. Basierend auf im Rahmen einer mehrmonatigen Feldforschung in Kambodscha erhobenen narrativen Interviews, ermöglicht die Autorin Einblicke in die Heiratsbiographien von betroffenen Kambodschaner_innen. Sie gelangt zu dem Schluss, dass in gängigen Diskursen das Handlungsvermögen der betroffenen Personen unterschätzt wird. Die von den Beteiligten geschilderten Heiratsrealitäten zeichnen ein weitaus komplexeres Bild der Heiraten im Regime der Khmer Rouge. Es existierten – wenn auch in unterschiedlichem und teils sehr begrenztem Ausmaße – Einfluss- und Handlungsmöglichkeiten der Akteur_innen auf lokaler Ebene. So hatten nicht nur die regionalen und lokalen Kader der Khmer Rouge einen wichtigen Einfluss auf die Umsetzung der Heiratspolitik, sondern auch die heiratenden Frauen und Männer sowie ihre Familien verfügten über Handlungsmacht und versuchten eigene Heiratsprojekte zu verfolgen.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    Ghost Mothers: Kinship relationships in Thai spirit cults 

    Johnson, Andrew Alan
    DORISEA: Göttingen, 2015
    This paper examines the process of building kinship relations between Thai spirit devotees and violent spirits. I examine three spirit shrines on the outskirts of Bangkok: a shrine to the ghost of a woman killed in childbirth, a shrine to a cobra spirit that causes accidents along a busy highway, and a household shrine to an aborted fetus. The devotees to which I spoke actively sought out such places known for death in order to “adopt” or “become adopted by” such spirits, and, I argue here, this action allows for a re-negotiation of their position vis-à-vis accident and trauma. I suggest that becoming a spirit’s “child” forms a mutually dependent relationship, and through this relationship allows for the domestication of forces from outside the social.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    Traveling to Yên Tử (North Vietnam). Religious Resurgence, Cultural Nationalism and Touristic Heritage in the Shaping of a Pilgrimage Landscape. 

    Lauser, Andrea
    DORISEA: Göttingen, 2015
    Yên Tử, a well-known “Sacred Mountain” in northeastern Vietnam, is surrounded by primeval forest with plentiful and diverse flora. The attribution of sacred or mystical qualities to Yên Tử has a long tradition, with the mountain providing a symbol of cosmic order in Vietnamese Taoism, Confucianism, and Buddhism. Since Vietnam’s government launched its open-door policy in the late 1980s, the pilgrimage centre has been given official recognition by the Ministry of Culture as a national cultural heritage site. Recently, through the construction of a cable-car system carrying pilgrims – and tourists – to the top, Yên Tử has also become one of the ‘must do’ things for local and global “pilgrim-tourists”, attracting over one million visitors since 2009. Looking at the pilgrimage site as a multidimensional arena, this paper focuses on the negotiation of agendas between wealth, merit-making, ‘touristification’ and political certification of national culture and heritage in contemporary Vietnam (and beyond).
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    The Khmer Witch Project: Demonizing the Khmer by Khmerizing a Demon 

    Baumann, Benjamin
    DORISEA: Göttingen, 2015
    This paper outlines an anthropological reading of Thai ghost films and their uncanny protagonists as a dialectic synthesizing ethnographic material with film analysis in an attempt to operationalize the premises of the 'ontological' and 'spectral turns'. The paper is the first systematic study of Phi Krasue—one of Thailand's most iconic uncanny beings—and its cinematic and vernacular ghostly images. It grew out of an attempt to make sense of local Khmer-speaking interlocutors' acceptance and reproduction of an idiosyncratic origin myth that locates the origin of Phi Krasue in Angkorian Khmer culture. Based on Mary Douglas' and Julia Kristeva's theories the paper identifies abjection and its essential ambiguity as the logical principle structuring imaginations of Phi Krasue in vernacular and cinematic contexts. I argue that the reading of a ghost film's social message depends on spectators' embodiment of vernacular ghostlore and thus on an implicit knowledge of the cultural semantics Thailand's phi manifest. However, this paper offers not only a structural explanation for the self-evidence of Phi Krasue’s origin in Angkorian Khmer culture, but also for the Khmer-magic link as the most important socio-cultural stereotype characterizing the category 'Khmer' in Thailand's contemporary popular culture. Finally, the paper identifies 'filthiness' as the social idiom used to explicate abjection as the logical principle structuring processes of 'self-formation' in contemporary Thailand.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    Systematizing ‘Chinese Religion’. The Challenges of ‘Three-Teaching’ Organizations in Contemporary Indonesia 

    Tsuda, Koji
    DORISEA: Göttingen, 2015
    Since the fall of the Soeharto regime in 1998, socio-political conditions for ethnic Chinese in Indonesia have drastically improved, while the governmental supervision of religious institutions has been weakening. This article focuses on the relatively inconspicuous yet significant on-going changes regarding 'Chinese Religion (Agama Tionghoa)’ in Post-Soeharto Indonesia. In the early 20th century, Peranakan Chinese (ethnic Chinese who had become localized both in a cultural sense and in terms of descent) intellectuals in the Dutch East Indies discovered Confucianism and developed 'Three-teaching (Sam Kauw)’ in their effort to seek for 'a spiritual pillar for Chinese'. This move was stimulated by the Chinese nationalist movement, and the Christianization of ethnic Chinese. 'Three-teaching', or 'Tridharma’ in Indonesian, was conceptualized as a holistic 'Chinese traditional religion' encompassing Buddhism, Confucianism and Taoism as well as ancestral worship and folk religious practices in Chinese temples. From the mid-1960s under the Soeharto regime, however, the organizations holding up Tridharma functioned merely as protectors of Chinese temples, and carried out few 'religious activities'. In the Post-Soeharto era, following the changes in the landscape of 'Chinese Religion' caused by, among others, the re-acknowledgement of Confucianism as an officially recognized religion, the Tridharma organizations have started reasserting their raison d’etre by establishing doctrines and standardizing ritual. In this article, I offer an overview of these historical processes, before reviewing the recent substantial attempts of religious systematization made by three Tridharma organizations; one in West Java (Majelis Agama Buddha Tridharma Indonesia), one in East Java (Perhimpunan Tempat Ibadat Tri Dharma se- Indonesia), and the latter’s branch in Central Java. Further, I analyze the sources of religious knowledge drawn on to support these systematizing efforts.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Monografie

    Malereien aus Papua-Neuguinea 

    Günther, Jasmin Ii Sabai
    GISCA,Göttingen Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen: Göttingen, 2015
    Palmblattmalereien aus Papua-Neuguinea präsentieren sich in ihrem lokalen Kontext sowie in ethnologischen Museen und Galerien zeitgenössischer Kunst weltweit. Ihre Kategorisierung als Kunst oder Nicht-Kunst wird dabei stetig diskutiert, weil sie ‚traditionell‘ semantisch und nicht ästhetisch motiviert sind. Im Gegensatz zu einigen anderen Publikationen über Palmblattmalereien oder Kunst aus Papua-Neuguinea beleuchtet die vorliegende Arbeit kein ‚entweder-oder’, sondern ein ‚sowohl-als-auch‘. Es wird argumentiert, dass dies möglich ist, weil auch Dinge multiple Identitäten besitzen: so können die Palmblattmalereien hier u.a. als Vermittler von Mythen und Moral, Ausdrücke von Mensch-Umwelt- Beziehungen sowie Verweise auf Orte und Identitäten etabliert werden. Interessant ist, dass all diese Rollen auch auf zeitgenössische Werke zutreffen, deren Status als Kunst in der Regel nicht in Frage gestellt wird. Sie alle bilden (Re-)Präsentationsplattformen, die von unterschiedlichen Akteuren auf vielerlei Arten ausgehandelt werden und sich demnach trotz ihrer vermeintlich passiven Materialität ständig in Bewegung befinden. Hierbei handelt es sich nicht immer um Bewegungen physischer Natur, sondern hauptsächlich um Rekontextualisierungen, welche sich sowohl linear als auch simultan abspielen können. Die nachfolgende Arbeit macht die Dinge zu Beteiligten an Handlungen, die mit ihren hier entschlüsselten multiplen Identitäten einen Subjekt-Objekt-Dualismus in Frage stellen. Um die Wirkmacht der Malereien aufzuzeigen, verknüpft die Autorin relevante Literatur und Theorien aus dem ethnologischen Fachbereich mit eigenem ethnographischem Material, das in Papua-Neuguinea und Australien erhoben wurde.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    Ghost Movies, their Makers and their Audiences 

    Lauser, Andrea
    DORISEA: Göttingen, 2015
    In the DORISEA research project Spirits in and of Modernity (Peter J. Bräunlein & Andrea Lauser),communication with ghosts is a central theme. Typically, academics focus on communication with spirits in trance, possession cults, and through spirit-mediums. In a similar vein, few if any ghost movie fans would connect their passion for cinema with religion as such. Rather, ghost movies are more typically associated with popular culture and entertainment than with religion or ritual as such. And yet, ghost movies in Southeast Asia often focus on eminently religious themes. For one, communication with spirits plays a central role in the films. This applies both to the film characters who encounter ghosts, and to the audience which visit dark cinemas and voluntarily expose themselves to an encounter with ghosts. Secondly, these ghost movies often deal directly with culturally rooted beliefs in the afterlife, concepts of good and evil, and the idea of karma. Indeed, the popularity of many ghost movies can only be understood through the way they draw on and reaffirm established, religiously structured, worldviews. As researchers then, we are interested in precisely this interface between popular culture and what is commonly referred to as religion. This approach is especially enlightening as in the cinema of ghosts, religion, entertainment and modernity merge in surprising and remarkable ways. The audience reception of ghost movies is particularly interesting, with audience research posing particular methodological challenges. Kasia Ancuta and Solarsin Ngoenwichit in Thailand, and Mattie Do in Laos are all involved in film production, especially of ghost films. In this interview the producers, directors and scriptwriters each offer unique insights about ghost movie audiences’ expectations and cultural backgrounds.
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    Patriarchy and Puritanism in Southeast Asian Modernity 

    Reid, Anthony
    DORISEA: Göttingen, 2014
    In the 1980s I drew attention to the relatively balanced gender pattern of precolonial Southeast Asia, and the economic autonomy of its women, as one of the then most distinctive social characteristics of the region. I believe that this position is now accepted, at least by historians. It does however raise another question I have hitherto ducked ‐ what happened in colonial and high modernity, to allow western feminists to think they could help ‘liberate’ their Southeast Asian sisters? This paper asks two central questions: 1) Was the indigenous Southeast Asian response to colonial modernity ineffective (yielding economic innovation to Chinese and others) because of the very poor fit between Southeast Asian balanced gender patterns, with women largely in charge of business, and the exceptional maleness of colonial modernity. 2) If so, was it simply a case of Southeast Asia being a century behind Europe in adjusting to the only kind of capitalist, industrial, urban modernity we know, which was necessarily male‐led? Or could we imagine different modernities, with Southeast Asian gender patterns being able to challenge and change the male‐dominant model we know from Europe?
    Dokument ansehen Zusammenfassung
  • Working Paper

    From Colonial Syncretism to Transpacific Diaspora. Re-Orienting Caodaism from Vietnam to California 

    Hoskins, Janet
    DORISEA: Göttingen, 2014
    This paper will explore two key concepts, which seem to relate quite differently to the spatialisation of religion: syncretism, the mixing and synthesizing of different religions to create a sense of unity in one place, and diaspora, the creation of a sense of unity across different places. Syncretism is often described as the “localization” or “indigenization” of world religions, while diaspora involves the sacralisation of an idea of home through the experience of exile and dispersal. One brings varied elements together in a single place, and describes a process of combination and re-configuration as the followers of different religious traditions interact. The other exports local visions or combinations to distant places, but continues to bind them through emotional and spiritual ties to the place of origin.
    Dokument ansehen Zusammenfassung

View more